måndag 25 april 2011

Påsk ferie!

Nu har jag precis kommit hem från en fantastisk helg i Beitostølen!

I torsdags eftermiddag satte jag och Sondre oss på flygtåget mot Arlanda och en helg i fjällen för att fira påsk med min "norska familjen". Jag var fortfarande lite förkyld så jag hade varit hemma från jobbet även denna dagen... Irriterad att den inte vill släppa...! Men påskfirande skulle det ändå bli! På Arlanda möttes vi av denna skylten. Trevligt..!


På Arlanda tog vi oss en sen lunch på Starbucks i väntan på att flyget skulle gå. Resan gick bra och vi blev upplysta av kaptenen att vi flög med "SAS - Europas punktligaste flygbolag". Smyg reklam! Haha!
Framme på Gardemoen så gick inte flygtåget så vi fick ta bussen in till stan istället. Och den åkte verkligen runt hela city...! Men efter 75min var vi framme vid Majorstuen och satte oss på T-banan mot Ris för att kasta in väskorna i bilen och köra upp till Beitostølen. Ca kl 23 var vi framme. Ineke som jag skulle be hos var ute och festade så vi tog oss en sväng ut vi också efter att ha hälsat på Una och Totto och druckit ett glas vin. 


På Cafét (som är ett av uteställrena där uppe) var det fullt ös! Och Ineke var riktigt på G! Haha! För mig och Sondre blev det en kort kväll så vi gick lite innan stängning och första natten sov jag i Una och Tottos hytta. Blev en trevlig frukost dagen efter med familjen Schjelderup innan jag gick upp till Ineke. 


Fredagen blev en dag i solen med kortspel och en massa godis och andra onyttigheter... Middagen blev en god pizza från Peppes och mer godis! Sen blev det en lugn spelkväll med Ineke, Sondre och Jørgen. Dom "vuxna" var istället ute på hallabaloua hela natten lång! Ombyta roller! 


På lördagen sov vi länge (eller iallafall jag) och sedan tog vi en härlig promenad i runt hytterna och upp till affären för att köpa lite frukt och marsipan=). Sen blev det lite grillning i solen hos Una och Totto och innan påskmiddagen så tog vi oss en spelrunda med Cranium som Jørgen och Sondre köpt samma dag. Otroligt roligt spel med flera olika moment som teckning, kunskapsfrågor, ordklurigheter och charader. Funderar på att köpa det på svenska! På kvällen var vi bjudna på middag nere hos Una och Totto och det bjöds på lamm med potatismos, rödvinssås och kokade grönsaker och till efterrätt kladdkaka med massa färska bär! Mums! 


Efter en mycket trevlig middag så tog vi oss en tur ut till Cafét. Där träffade vi lite bekanta ansikten från i fjol, men för min smak är det alldeles för ungt klientel och för mycket folk! Vi satt på ute terassen hela kvällen och pratade. Strax innan stängning så gick vi nere till Sondres och spelade lite kort, Ineke stannade kvar med sin flört från i torsdags=). 


Det blev en riktigt sen kväll (men lyckligtvis inte mkt alkohol) och jag och Ineke låg länge och pratade. Super mysigt! Men riktigt trött på söndagen! Så det blev en härlig dag med några timmar i solen och frågesport. Söndagen var också dagen vi skulle åka hem på så vi packade klart allt och åt en god middag med Inekes föräldrar uppe på restaurangen Huset innan färden gick hem mot Oslo. Lite mysiga bilder på omgivningen=).


Jag satt på i Jørgens bil hem och Ineke satt med Sondre. Vägen ner till Oslo är rejält svängig så jag kan inte säga att jag mådde hundra när vi var framme i Oslo....! Det blev en kort kväll innan det var dax att sova några timmar! Hann få hjälp av Jørgen med min norska deklaration och sen var det hopp i säng!

Flyget tillbaka till Stockholm gick kl 14.10 så jag och Sondre åkte mot flygplatsen vid 12. Blev lite shopping i Tax Freen och en tonfisk baguette till lunch medan vi väntade på att vi fick gå på! 


Borta bra men hemma bäst! Hemma fick jag massa energi till att göra vårfint! Så alla vinterkläder och skor åkte ner i källaren. Till och med balkongen fick sig en uppsving och blev lite vårpyntad!


Avslutade dagen ed en joggingtur, thaimat och filmen "Mamma Mia".

Kram kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar