tisdag 26 juli 2011

Sorg och tankar till Norge!

Vilken konstig helg det har varit. I fredags kom jag hem efter några fantastiska dagar i Göteborg. Såg pappas pjäs Lorden från Gränden tillsammans med Madde och mamma. Det var riktigt rolig!


I torsdags var jag mamma och Lars en tur till Marstrand och åt en riktigt god middag, sen avslutade vi kvällen på nya havshotellet med en god drink innan vi körde hem till Lycke igen. Men, i fredags eftermiddag ringde Carro mig och sa att hon inte ville att jag skulle åka till Oslo i nästa vecka för att någon hade sprängt delar av regeringsbyggnaden. Jag gick direkt in på internet och såg bilderna! Herregud! Hur är detta möjligt? Allt såg ut som en krigszon. HUr många var drabbade? Är det någon man känner som råkat illa ut? Frågorna var många! Jag ringde till Jörgen och kollade med honom om han hört något och jag pratade en lång stund med Rasmus. Men ingen hade hört något om någon vi kände som varit på plats.

På tåget mot Stockholm följde jag nyheterna hela tiden. Nu har någon galning löpt amok på Utöya också. Till en början trodde jag att det var någon som fått en snetändning efter vad som hänt i Oslo, men efter vart så började man inse att det hängde ihop. Tillbaka i Stockholm så åkte jag snabbt hem och lämnade väskan och sen direkt hem till Carro o Dagny. Jörgen var också på plats och senare anslöt även Sondre. Vi gick ut på Kolingsborg och där träffade vi Marius, en vän från Oslo. Han skulle precis sätta sig på flytoget då det small och förstod inte vad som hänt förän på flygplanet. På väg hem kollade jag nyheterna igen och då stod det att 91st dött i terrorattentatet på Utöya och i Oslo. Förfärligt!


Under lördagen var vi på ett mycket fint dop av Lea Lewis, Terran och Trevors dotter. Många vänner var där. Det var svårt att hålla borta tårarna när man såg Lea, ett nytt liv, bli döpt och välsignat samt se alla andra barnen som var lyckliga, lekte och som inte hade några bekymmer alls. Men alla vi vuxna hade tragedin i tankarna. På kvällen så bjöd Jörgen på middag. Så gott! Sondres syster Camilla var på besök med sin kille Ole och även Carro o Dagny var med. Stämningen var mycket trevlig och det var skönt att pratade om det som hänt! Nyheterna gick hela tiden i bakgrunden.

Norges stadsminister Stoltenberg citerade en ung tjejs uttalande till en intervju med CNN efter attacken i ett tal på gudstjänsten under lördagen att: "Om en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjärlighet vi alla kan vise sammen". Otroligt starka ord!


Under söndagen var vi iväg och kollade på Robin Hood som sommarteater. Den var riktigt fin och Jessica var grym som Lady Marion. Måndagen har jag bara umgåtts med mig själv, varit och tränat, tvättat och packat. Behövligt! Imorgon går färden mot Norge och Elgå för ännu ett år med Trekkespillsfestival!

Ett sista ord från mig; Stolt över att vi har en sådan fin granne som Norge! Era värderingar och aktioner i en tid som denna är beundransvärda! Ni visar världen att man inte stoppar hatet genom att skapa mer hat, utan man stoppar hatet genom att ge mer kärlek och omtanke till varandra!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar